Recensie thrillerserie LOIS

Recensie thrillerserie LOIS

Khalid Toufik
27 november 2018
 | Leestijd:

Talent&Pro was dit jaar bij de rode loper-première van LOIS aanwezig tijdens het Nederlands Film Festival. Nu, twee maanden later, is de tv-première van deze nieuwe driedelige thrillerserie van Nederlandse bodem. Daarom publiceren we vandaag onze recensie van aflevering 1 van het drieluik!

Filmtalent meets schrijfpro

LOIS, de nieuwe driedelige thrillerserie van Endemol Shine, is een productie die zwaar leunt op het geweldige schrijfwerk van Simone van der Vlugt, het sterke acteerwerk van Noortje Herlaar (Lois) en Anneke Sluiter (Maaike) en de regie van Lourens Blok. In die volgorde. Dit resulteert in een veelbelovende trilogie van Nederlandse bodem. LOIS levert een broodnodige shot hoop dat het Nederlandse filmlandschap zich de goede kant op ontwikkelt, dankzij de combinatie van bewezen sterk schrijfwerk en verfrissend acteertalent

Klassieke Amerikaanse politieserie?

Lois is de klassieke rechercheur die het werk superserieus neemt. Al is het maar bij de Alkmaarse recherche. Door haar sociale onhandigheid en I dont give a f***-attitude wordt dit haar niet in dank afgenomen. Collega Nick belichaamt die ondankbaarheid gedurende de eerste aflevering. Vervelend en dislikeable als hij is, heb je toch begrip voor hem. Lois is weinig spraakzaam, niet bepaald lief voor de nieuwe stagiaire Nadia (Nora el Koussour) en dwingt je al snel te speculeren over de redenen daarvan.

Dat Lois toegewijd is aan en bedreven in haar werk wordt snel duidelijk. De moordzaak waar de eerste aflevering in de serie om draait trekt zij snel naar zich toe, met goedkeuren van hoofdinspecteur Ramon, sterk gespeeld door veteraan Raymond Thiry. Als het gepraat het niet verklapt had, zou je denken dat je naar een klassieke Amerikaanse politieserie uit de jaren negentig aan het kijken bent. De look klopt perfect. De bruutheid en grafische weergave van de moord in de serie geven het geheel een modern HBO-like smaakje.

De concurrentie is moordend

Dat Noortje als ster van de show moet oppassen voor de concurrentie is duidelijk. Want de verrassing van de film is toch wel Maaike, de koelbloedige en gestoorde tegenspeelster van Lois. Anneke Sluiter is een verborgen pareltje dat duidelijk (nog) niet de aandacht krijgt die ze verdient. Of ze is echt een gestoorde seriemoordenaar, die eenmalig voor Simone van der Vlugt haar moorddadige kunsten wel op het witte doek wilde vertonen. We neigen naar het laatste.

Good meets evil

Het mooiste stukje aan deze aflevering is nog wel de parallel tussen Lois en Maaike. Beiden hebben ze een moeilijke jeugd gehad. Beiden hebben ze op vroege leeftijd hun ouders verloren. Beiden hebben ze dezelfde antisociale trekjes. Maar ondanks de vele overeenkomsten zijn ze toch op de twee uitersten van het spectrum goed-kwaad geëindigd. Met een goede reden, die je laat nadenken over de vraag of kwaad soms gerechtvaardigd is. Lois vond kennelijk van wel…

Om te zien hoe het afloopt met Lois en Maaike bekijk je de komende drie weken de afleveringen op NPO 1. Vanaf 28 november. Elke woensdagavond!

Ook interesse in een traineeship bij Talent&Pro?